29 mei 2016

Wilgenhoek Weekend Bijlage: de WilgenhoekWebreporters & Graffiti

Wie de website van de Wilgenhoek goed bekijkt, kan daar ook de webreporters van de school terugvinden. Het zijn kinderen uit de bovenbouw die, gewapend met een fototoestel en een kladblok, verslagen schrijven en interviews doen.
Maar wat vinden de webreporters eigenlijk zélf van het cultuurproject?

Marieke (moeder van Mink uit groep 7 en een echte journaliste) draaide de rollen om en voelde Maud en Mike uit groep 7 aan de tand over het startsein van het cultuurproject: de vossenjacht van woensdag 25 mei. 


Maud: “Vossen kunnen goed speuren, daarom heet het een vossenjacht. We gingen in groepjes met kinderen uit verschillende groepen op zoek naar juffen die verkleed waren als sprookjesfiguur. ”

Mike: “We kregen een routekaart en moesten elf sprookjesfiguren zoeken. Juf Mieke was een heks, juf Meta de Grote Boze Wolf, juf Lisan een ridder en juf Manon een konijn. Zij was heel grappig. Ik denk dat het konijn Stampertje was, uit Sneeuwwitje. Of was het Bambi? Mijn groepje liep wel vaak verkeerd en we waren best lang bezig. Gelukkig kregen we eten en drinken onderweg, anders had ik het niet volgehouden. Als een kleuter moe werd, droeg iemand uit groep acht dat kindje gewoon op zijn rug.”


Maud: “Ik denk dat de vossenjacht vooral voor de kleintjes heel leuk en spannend was. Er was één kleuter in mijn groepje die bang was voor juf Meta als wolf. Ik weet niet zo veel meer over sprookjes. Het is lang geleden dat ik die las. Oh ja, Het meisje met de zwavelstokjes vond ik mooi, maar ik keek toch meer naar kinderprogramma's op tv. En nu naar James Bond. Van iedere juf kregen we bij de vossenjacht een puzzelstukje. De puzzel werd een tekening van heleboel sprookjesfiguren.”


Mike: “Door het cultuurproject leren we ieder jaar veel over één onderwerp. En we doen leuke dingen. We weten alleen nog niet wat mythes en legendes zijn.”


Maud: “Straks gaan we graffiti spuiten.”
 
Marieke sprak ook met Etienne en Eline uit groep 6 over wat de hele bovenbouw bezig houdt: de supercoole workshop graffiti!



Eline: “Ik had nog nooit eerder met spuitbussen iets geverfd. Het was heel leuk. We hebben met een groepje drie schilderijen gemaakt met verschillende sprookjesfiguren. Samen zijn ze één schilderij.”

Etienne: “Het was enorm cool! Ik heb wel eens smileys op de stoep getekend met een stoepkrijtspuitbus, maar niet met echte spuitbussen. Als je buiten graffiti wilt spuiten, heb je dan eigenlijk een soort bewijs nodig dat je dat mag doen? In je tuin mag het natuurlijk, maar op straat denk ik niet.”

 




Eline: “Sprookjes zijn voor mij al lang geleden. Ik denk dat ik Rapunzel het leukst vindt.”

Etienne: “Ik hou van snoep, dus Hans en Grietje is mijn favoriete sprookje. Het cultuurproject maakt school leuker. Het is net zoiets als knutselen thuis, maar je leert beter wat je allemaal kan doen. En door het cultuurproject weten we veel over één ding, zoals nu over sprookjes. Die kunnen we dan later aan onze kinderen vertellen.”

Eline: “Het is bijzonder dat wij een cultuurproject hebben. Dat heeft niet iedere school. Op de middelbare school heb je heel veel huiswerk. Mijn broer zit in de brugklas, dus ik zie hoe dat gaat. Ik heb veel meer tijd om te relaxen dan mijn broer. Als je in de brugklas al zoveel huiswerk krijgt, hoeveel huiswerk krijg je dan in de zesde klas?”

Etienne: “Ik blijf liever op de basisschool.”