6 juni 2016

Wiebelmannetje, laag-hoog-hoog en fantasie



Harald Timmer, schrijver en illustrator van diverse kinderboeken, kwam vandaag voorlezen in de groepen 1 t/m 4.


Als je hem vraagt wat hij nu leuker vindt, schrijven of tekenen, dan kan hij eigenlijk niet goed kiezen en zegt: “ik ben een verhalenmaker”. Vijf jaar geleden heeft hij de sprong gewaagd om zijn droom waar te maken en is kinderboeken gaan schrijven en illustreren. En met succes, hij heeft al een aantal kinderboeken gemaakt over het Wiebelmannetje, Stekel en Potlood Kraste. Daarnaast ook boeken die hij samen met kinderen van een basisschool heeft gemaakt zoals De Schrijfwedstrijd, zijn dikste boek of Verhalen over de verwilderde tuin.


De leerlingen in de verschillende groepen luisterden ademloos naar de verhalen over het wiebelmannetje. Zo was er één verhaal over het wiebelmannetje en de boze kabouters, waarin ze een onzichtbaarheidswortel konden eten om onzichtbaar te worden voor de heks.

 




Nadat het verhaal was voorgelezen mochten de kinderen vragen stellen.
“Hoe lukt het om zo netjes te schrijven en zo mooi te tekenen?”
“Bent u beroemd?”
“Heb je het helemaal alleen gemaakt?”
“Wat is het dikste boek?”
“Staan er weleens foutjes in het boek?”

 



Het komt erop neer dat je héél veel moet oefenen om ergens goed in te worden en je doet het niet helemaal alleen.

Harald liet ook tekeningen zien die in zijn boeken zijn gebruikt. Wat Harald moelijk vond om te tekenen? Een onzichtbaar wiebelmannetje! Hij gebruikte heel lichte lijnen en lichte kleuren, waardoor het wiebelmannetje heel doorzichtig werd.



Als je aan de slag wilt met een kleurplaat van het wiebelmannetje, dan kun je die vinden op:
http://wiebelmannetje.nl/kleurplaten.
En als je nog meer verhalen over het wiebelmannetje wilt lezen, dan is het goed te weten dat Harald tijdens de kijkmiddag een boekenstalletje heeft.


Ondertussen werd er door groep 5 en 6 weer een workshop dan gedaan met Juf Vivian. Eerst weer een warming-up met “I like to move it” en dan laag-hoog-hoog bewegen als bijvoorbeeld een gouden gans, kikker of doperwt. 




Vorige week was het eerste deel van de dans geoefend die eindigde met ‘dep dep -stap opzij stap opzij - scoop scoop. Vandaag maakten ze de dans verder af.











Om de workshop af te sluiten werd er weer even getoverd met de jongens tegen de meisjes.
In groep 3 werd de workshop met Juf Anjee vervolgd. De flessenpoppen kregen vandaag haar, kleren en versieringen. De dronken heks werd prachtig, de drie biggetjes hadden iets van zichzelf en van elkaar en de wolf had passend bruine kleding.


Bij de leerlingen in groep 6 was de schoenendoosdeksel van de kamishibai nog over, zonde om weg te gooien moet Juf Lisan gedacht hebben. Dus werden er prachtige toverbossen in de deksel geschilderd en werden er fantasiebeesten geknipt uit gekleurd papier.
 


Groep blauw doet trouwens óók iets met schoenendozen en bossen....

En in de rest van de school werd hard gewerkt, want over een week staan de cito's weer op het programma. Gelukkig mag er in de pauze ook hard gespeeld worden.
Zo gaf groep 7 het goede voorbeeld:



















Morgen werken en knutselen we met z'n allen weer verder (want de werkjes moeten natuurlijk woensdag wél af zijn) en gaat de onderbouw aan de slag met Theatergroep Muis.
Zou de Toverfee nog steeds zo verlegen zijn?